Børnehave med fokus på nærvær og forudsigelighed

Vi lægger vægt på nærvær og relationer på tværs af alder

Børnene er fordelt på 4 stuer på tværs af alder:

• Brombær
  • Solbær
  • Blåbær
  • Hindbær

Børnegrupper på tværs af alder, har stor betydning for at børnene kan danne relationer på trods af aldersforskelle. Det betyder ligeledes at de har rig mulighed for at lære af hinanden, både i forhold til alder og udvikling.

Vi har ligeledes relationsgrupper, hvor børnene er aldersopdelte. Dette for at styrke venskaber til jævnaldrende i børnehaven.

I ældste gruppen er der fokus på skoleparathed, samt trygheden i overgangen fra børnehave til skole.

Forudsigelig struktur med plads til forskellighed

Tryghed i hverdagen skabes gennem en forudsigelig struktur, hvor både børn og personale ved hvad de skal og hvornår.

Dette er med til at give grobund for nærvær, da tankerne ikke flyver rundt, men fokuseres på det nuværende øjeblik.

Små læringsmiljøer med fokus på leg og fællesskab

Hver stue er inddelt med et grupperum, samt to mindre rum.

Grupperummet er igen inddelt i mindre læringsmiljøer gennem benyttelse af mobile møbler.

Alle læringsmiljø tager udgangspunkt i børnegruppen, så disse er meningsgivende for netop disse børns læring, trivsel, udvikling og dannelse

Læringsmiljøerne kunne være følgende:

• Dukkekrog
  • Diskorum
  • Læsehjørne
  • Togbane
  • Lego
  • Puderum
  • Kreativitet med fokus på finmotorik, som for eksempel klippe, klistre, tegne eller modellervoks.

Fleksible rammer i unikke omgivelser

Børnehaven Humlebien er beliggende centralt i byen.

Vi benytter ude rummet flittigt hver dag.

Legepladsen er inddelt i forskelligt læringsrum.

• Stilleområde, hvor der er overdækket terrasse og sandkasse.
  • Område, som indeholder gynger og klatretårn.
  • Overdækket bål sted
  • Cykelbane
  • Sanseområde, med hængekøjer, bærbuske og frugttræ.
  • Område med legehuse, hvor der er mulighed for kreativitet.

Legepladsen er offentlig tilgængelig uden for børnehavens åbningstider. Dermed har dit børn altid mulighed for at benytte børnehavens faciliteter.

Forudsigelighed, nærvær og naturen er i fokus

Legepladsen er inddelt i forskellige zoner.

Legepladsen har en stillezonen med en overdækket sandkasse, en zone med klatre- og gyngestativ samt rutschebane, en zone med en overdækket bålplads og en zone med asfalteret bane til cykel og moonbar samt en tankstation.

Sansezonen er en afskærmet zone der er indrettet med legehuse, hængekøjer, højbede samt bær- og blomsterbuske.

Naturen er i centrum og børnehaven er naturcertificeret med friluftsrådets ”Grønne Flag”. Mange af vores aktiviteter tager afsæt i naturen og i det udendørs.

Vores overdækkede terrasse med borde og bænkesæt bruges derfor ofte. Der er ligeledes etableret udetoilet i forbindelse med terrassen.