Vigtigt og tillidsfuldt forældresamarbejde med barnet i centrum

Børnenes trivsel styrkes af godt forældresamarbejde

God dialog med forældre om barnets hverdag vægtes højt i den pædagogiske dagligdag. Vi deler gerne små episoder fra dagen, både gode som udfordrende, for at inddrage forældrene i deres barns udvikling og trivsel, hvilket er med til at styrke selvsamme.

Forældresamtaler er vigtige og styrker samarbejde

Stærkt samarbejdet med forældrene er vigtigt. Derfor tilbyder vi 4 faste samtaler henover barnets tid i børnehaven. Derudover kan der være behov for ekstra samtaler, både fra pædagogen og forældrenes side, hvis der eksempelvis sker ændringer i barnets trivsel, udvikling og læring. De 4 samtaler behandler følgende:

• Opstartssamtale som holdes inden barnets start i børnehaven
  • Trivselssamtale som holdes når barnet har været i børnehaven 3-6 måneder
  • 4 års samtale
  • Før-skolesamtale

Forældrebestyrelse er en god måde at inddrage forældrene

Forældrebestyrelsen i Børnehaven Humlebien består både af forældre og pædagoger. Forældrebestyrelsen planlægger forskellige arrangementer i børnehaven, såsom vores årlige sommerfest og diverse julearrangementer.

Forældrekaffe afholdes 2 gange om året, for at give mulighed for at pædagoger og forældre kan lære hinanden bedre at kende og er bærende for det styrkede samarbejde.

Ændringer i dagligdagen kan forældrebestyrelsen endvidere søge om, og vi i Børnehaven Humlebien søger selvfølgelig at imødekomme ønskerne så vidt muligt.

Forældresamarbejdet har betydning for barnets overgang til skolen

Det sidste år børnene går i børnehave inden skolestart, har vi fokus på at give børnene mere ansvar, og vi viser dem mere tillid. De kan få lov til at sidde og spise uden en voksen ved bordet og de får flere hjælpeopgaver i dagligdagen, såsom at hjælpe yngre børn i garderoben.

Skolegrupper har til formål at skabe sammenhæng mellem børnehaven og børnehaveklassen. Børnene mødes 1 gang om ugen og laver aktiviteter med særligt fokus på børnenes lyst til at lære, deres mod på nye oplevelser og andre opgaver. I forskellige læringsmiljøer øver børnene at fordybe sig, være vedholdende og selvhjulpne.

Vi arbejder med “Den gode overgang fra børnehave til skole”, hvor der dannes bro mellem børnehave og skole. Børnehaven tager på besøg på skolerne og samarbejder blandt andet via overleveringsmøder inden børnenes skolestart.