Frokostordning med sund og nærende kost

Frokostordning med fokus på læring, dannelse og madmodighed

Måltidet er med til at skabe grobund for den generelle trivsel, gennem en sund og nærende kost.

Gode spisevaner, en hyggelig atmosfære og sociale fællesskaber prioriteres højt. Under måltidet er der fokus på samtale omkring bordet, hvor børnene lærer at øse op selv, sende maden rundt, hjælpe hinanden og øve sig i at være madmodig. Der er indført ”gumletid” og betyder at der er ro i 5 til 10 minutter, alt efter børnegruppen.

Børnene opmuntres til at tale om æstetikken af og omkring måltidet, hvor vi taler om madens farver, smage og konsistens, samt reflekterer børnene over hvorfor maden præsenteres i enten fade, tallerkner eller skåle.

Vi arbejder med bordskik og italesætter den adfærd vi gerne vil se mere af

Fejring af barnets fødselsdag

Fødselsdage er en helt særlig anledning, hvor barnet skal være i fokus. Derfor skal fødselsdagsbarnet ikke medbringe noget hjemmefra, da vores køkkenpersonale lave chokoladeboller, som barnet får lov til at dele ud til stuen.

På den måde er det ikke dét barnet har medbragt der er i fokus, men udelukket fejringen af barnet.

Frugtordning

Det er muligt at tilvælge frugtordning, så I som forældre ikke skal medbringe formiddagsmad eller eftermiddagsmad. Barnet vil få alle måltider tilberedt i børnehaven.