Opstarten er vigtig for tryghed og trivsel

Samtale for forældre inden opstart

Opstartssamtalen bidrager til, at vi bedst muligt kan tage hånd om barnet ved opstart. Gennem samtalen får vi indblik i hvad der er vigtigt for jer som forældre og om der er særlige hensyn i forhold til jeres barn, såsom bruger barnet ble, sover til middag, har allergi, har brug for støtte til sproglig udvikling eller lignende. Samtalen giver ligeledes mulighed for en forventningsafstemning.

Sammen aftales barnets indkøring i børnehaven, således at der tages hensyn til barnets behov for at opbygge tillid og finde tryghed hos pædagogerne. Det er vigtigt, at indkøringen bliver en positiv oplevelse for både barnet og jer, som forældre.

Besøg i børnehaven inden opstart

I velkomstbrevet opfordrer vi forældre til at kontakte os, for at planlægge et besøg i børnehaven forud for opstarten.  Vi lægger vægt på, at barnets første møde med børnehaven bliver positivt og spændende.

Pædagogens positive tilgang er afgørende for barnets tryghed og opstart

Indkøringsperioden er en tilknytningsperiode, hvor barnet skal have opbygget tillid til de voksne. Derfor er det vigtigt at barnet oplever sig set, hørt og forstået, hvilket vi vil gøre en særlig indsats for.

Relationsarbejdet begynder allerede i indføringsfasen, når barnet viser interesse for de andre børn. Vi deltager i legen sammen med barnet og får flere børn med i legen. Hermed skabes interaktioner mellem børnene og relationer udvikles.

Indkøringen skal ske ud fra barnets behov og forældre er velkomne til at blive i børnehaven den første dag, som en ekstra tryghed for barnet. Nogle børn har brug for forældrene ved deres side i mere end en dag.

Kommunikationen mellem forældre og personale har stor betydning for indkøringsforløbet. Vi oplever, at dette skaber tryghed i opstarten for både børn og forældre.