Pædagogisk læreplan

Vi skaber sammenhæng mellem det pædagogiske læringsmiljø, læreplanstemaerne og det fælles pædagogiske grundlag

Det pædagogiske læringsmiljø indebærer, at alle børn skal have mulighed for læring, udvikling, dannelse og trivsel gennem de aktiviteter, rutiner, lege og relationer, der skabes gennem dagen i samvær med børn og voksne.

Læringsmiljøet tilrettelægger vi således der både er vokseninitierede aktiviteter og mulighed for spontane børneinitierede aktiviteter.

Vores rutiner er udviklet på baggrund af vores pædagogiske læringsmiljø og er kendetegnet ved genkendelighed og gentagelse. Barnet får mulighed for at øve forskellige kompetencer mange gange, blandt andet i garderobesituationer, hvor vores pædagoger guider barnet til at komme i eller ud af overtøjet.

Vores fysiske rammer giver anledning til spontane aktiviteter, hvor der kan flyttes rundt på møbler, så stuen bliver indrettet på en helt ny måde eller når der opstår behov for nye legezoner. Vi har også et puderum til de børn der har lyst eller brug for at lege vildt.

Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring. Alle elementer er betydningsfulde for barnets oplevelse af at gå i børnehave.

De 6 læreplanstemaer

Læreplanstemaerne sættes i forhold til det pædagogiske læringsmiljø, med et fokus på at skabe inkluderende børnemiljøer.

De 6 læreplanstemaer:

• Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab

Alle børn er unikke. Derfor behandler vi børn forskelligt, så de behandles ens. Vi tager hensyn til den aktuelle børnegruppe i huset, børn i udsatte positioner med mere, i vores arbejde med det pædagogiske læringsmiljø.

Det fælles pædagogiske grundlag

Det fælles pædagogiske grundlag består af 9 elementer, som er centrale i arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud.

Det fælles pædagogiske grundlag

• Barnesyn
  • Dannelse og børneperspektiv
  • Leg
  • Læring
  • Børnefællesskaber
  • Pædagogiske læringsmiljøer
  • Samarbejde med forældre om børns læring
  • Børn i udsatte positioner
  • Pædagogisk læringsmiljø med sammenhæng til børnehaveklassen

Faglige overvejelser tager udgangspunkt i de overstående 9 elementer, når vi arbejder med at justere og udvikle læringsmiljøerne.

Evalueringskultur

Evalueringskulturen i Humlebien dokumenterer vores pædagogiske praksis.

Vi benytter os af følgende metoder:

• Aktionslæring hvor der bruges konkrete iagttagelser. Dette, såvel kvalitative som kvantitative data inden aktionen igangsættes og målrettes blandt andet til børnenes leg og relationskompetencer.
  • Matrixskemaer når vi arbejder med temaer og opstiller mål i forhold til børnenes udvikling indenfor hvert læreplanstema og efterfølgende, hvad de faktisk har lært eksempelvis i garderoben, når der vaskes hænder, findes insekter, plantes bede og så videre.
  • De 10 HV-spørgsmål bruges til at tilrettelægge aktiviteter.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.